خودآموز مکالمه عربی

هیّا نتکلّـــم!

چگونه از پکیج خودآموز مکالمه عربی بهتر استفاده کنیم؟

  • ۱۶:۵۱

سابقا مطلبی در رابطه با اجزاء پکیج خودآموز مکالمه عربی منتشر کردیم. اکنون برای خریداران این محصول مفید و کارگشا، نکات مهمی را متذکر می شویم تا بازدهی آن چند برابر شود. حتما ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

 

ابتدائاً مخاطبین را به چند دسته تقسیم می کنیم:

 

دسته اول: افرادی که در کلاس های مکالمه عربی شرکت داشته اند و مرحله تمهیدیة را حداقل گذرانده اند.

 

دسته دوم: طلاب و دانشجویان برادر و خواهر که سابقا ادبیات عرب مرسوم را خوانده اند و مسلط اند و هم اکنون مایلند مکالمه عربی نیز کار کنند.

 

دسته سوم: افرادی که آشنایی اجمالی با ادبیات عربی دارند یا قبلا تا دبیرستان تحصیل کرده اند و الان نسبتا در حد آشنایی اجمالی به ادبیات مسلط هستند لکن مایلند مکالمه عربی محاوره ای نیز یاد بگیرند.

 

دسته چهارم: افرادی که نسبتا هیچ آشنایی با ادبیات عرب ندارند یا سابقا داشته اند و اکنون کامل فراموش کرده اند.

******

دسته اول

برای دسته اول توصیه می شود با استفاده از DVD صدی الحیاة، آموزش های تئوریک و دایره واژگان خود را گسترش دهند و به صورت موازی، با استفاده از کتاب هیّانُشاهد و DVD شماره یک، به صورت روزانه ساعتی را به مشاهده کارتون صلاح الدین بپردازند. پس از تسلط بر کل قسمت های  این سریال، می توانند از کلیپ های فصیح که در هر دو لوح فشرده شماره یک و دو موجودند، بیشتر در فضای زبانی قرار گیرند و تسلط خود را عمق بیشتری ببخشند.

ابتدا از کلیپ های مداحی شروع کنید سپس سخنرانی های داخل پوشه «محاضرات إسلامیة» لوح فشرده شماره دو و سپس مناظرات فیصل قاسم (مجری الجزیره معاند با ایران و جبهه مقاومت) در پوشه «الإتّجاه المُعاکِس» را بیشتر کار کنید.

پس از تسلط بر سطح متوسطه یا عالیة اگر خواستید لهجه عراقی را آموزش ببینید، ابتدا به DVD شماره یک رفته و از دکمه «هیّا نحچی» فایل PDF آموزش مقدماتی را اجرا کنید. در این خودآموز لهجه عراقی، شانزده درس ارائه شده است. سعی شده است با بیانی ساده و به دور از مغلق گویی و پیچاندن مطالب، یک آشنایی اجمالی به شما داده شود.

پس از اتمام این خودآموز باید کلیپ های لهجه عراقی که در لوح فشرده شماره یک و دو موجودند را مشاهده کرده و با قواعدی که در خودآموز یاد گرفته اید، معادل عربی فصیح عبارات عامیانه را پیدا کرده و معنا کنید. چنانچه پس از گذراندن همه این مراحل، نیاز به مشاوره بیشتر برای لهجه عراقی دارید با ادمین کانال مکالمه عربی ایتا مرتبط شود.

******

دسته دوم

این افراد می بایست با کتاب هیّا نتکلّم1 و سپس هیّا نتکلّم2 کار خود را شروع کنند. صوت تدریس این کتاب در DVD شماره دو موجود است. دقت کنید که حفظ تمرکز در روند یادگیری زبان بسیار مهم است. لذا سعی کنید این یک روز در میان حداقل یک درس از این دو کتاب را خوانده و تمارینش را حل کرده و با کمک گرفتن از صوت حل تمرین که در پوشه هایی به نام «Aswat/ 01 Hayya 1» و «Aswat/ 02 hayya 2» موجودند صحت جواب های خود را چک کنید. چنانچه طبق برنامه پیش بروید و هفته ای سه درس را کار کنید، در کمتر از یک ماه (شش هفته و نیم) این دو کتاب را به پایان می برید.

از اینجا به بعد به وظایف دسته اول عمل کنید با این تفاوت که پس از اتمام دو کتاب هیّانتکلم، اولویت خود را مشاهده کارتون صلاح الدین قرار دهید و هرگاه «الموسم الأوّل» این سریال به پایان نزدیک شد، کتاب تمهیدیه2 صدی الحیاة را شروع کنید. فایل PDF این کتاب در لوح فشرده صدی الحیاة و صوت تدریس و حل تمارین آن در لوح فشرده شماره دو موجود است. از این پس که حجم درسهای صدی الحیاة بیشتر می شود، میتوانید به دو درس در هفته اکتفا کنید لکن حتما در کنار آن کارتون صلاح الدین را همراه کتاب هیّا نُشاهد و سپس کارتون های «دُمتُم سالمین» و «باندا کونفو» و سپس کلیپ های مداحی و سپس پوشه «المحاضرات الإسلامیة» را مشاهده و استماع نمایید.

 

نکته مهم: برای اینکه بعد چهار ترم بتوانید میزان پیشرفت خود را بسنجید می بایست قبل از شروع کتاب هیّا نتکلم1، بدون اینکه از هیچ معجم یا کتابی کمک بگیرید و صرفا بر پایه دانسته های قبلی تان، حداقل در ده خط در یک کاغذ A4 خود را به زبان عربی معرفی کنید (نام، شغل، مشخصات خانوادگی، محبوبیت ها، میزان تحصیلات و محل اخذ مدرک، مشکلات زندگی، معرفی شهر محل زندگی تان، توضیح اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران و علت و میزان علاقه به یادگیری مکالمه عربی و مسائلی از این دست). سپس این کاغذ را در محل مطمئنی نگهداری کرده و تاریخ نگارش آن را نیز حتما در برگه قید کنید. بعدا به هیچ وجه نباید عبارات این کاغذ را ویرایش کنید. پس از اتمام چهار ترم، دوباره همان مطالبی که قبل شروع مکالمه نوشتید را در برگه جدیدی بازنویسی کنید (البته اگر در آن برگه چیزی نوشته باشید!!) و آن برگه اول را غلط گیری نمایید.

اگر متن اولیه تان افتضاح بود، اصلا ناامید نشوید چونکه آن موقع هنوز چیزی یاد نگرفته بودید که بخواهید ارائه دهید. اما الان دیگر باید بتوانید با عباراتی ساده خودتان را معرفی کنید زیرا موارد خواسته شده را در خلال 20 درس اول فراگرفته اید.

******

دسته سوم:

توصیه می شود که این افراد ابتدائاً یک دور کامل کل ادبیات عرب را به صورت فشرده و مختصر دوره کنند و سپس به وضایف دسته قبل عمل کنند. این بند صرفا یک توصیه است و فهم اینکه آیا چقدر برای شما ضرورت دارد یا خیر به عهده خودتان است. شاید احساس کنید که نیاز است دوباره ادبیات عرب را مرور کنید یا شاید هیچ ضرورتی در آن نبینید.

بنابراین اگر قصد یک مرور اجمالی و سریع بر ادبیات عرب را داشتید، با آی دی ادمین کانال مکالمه عربی ایتا تماس حاصل کرده و درخواست کنید که پانزده جلسه فشرده ادبیات عرب در سطح مبتدی را به صورت رایگان برایتان ارسال کند.

******

دسته چهارم:

وظیفه شما نیز همانند دسته سوم است با این فرق که بند اول (مرور اجمالی ادبیات عربی) صرفا یک توصیه نیست بلکه یک ضرورت است. همچنین اگر در خلال آموزشها سوالی برایتان پیش آمد می توانید با آنها را با ادمین کانال مکالمه عربی ایتا در میان بگذارید.

سمیه خداوردی

با سلام و احترام ببخشید چرا خوداموز مکالمه عربی قابل دانلود نیست؟ با تشکر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan مالک این وبسایت آموزشگاه مجازی هدهد