خودآموز مکالمه عربی

هیّا نتکلّـــم!

چگونه به زبان عربی انشاء بنویسیم؟

  • ۲۲:۵۶

📝 برای روان شدن قلم، تمرینی خدمت شما عربی آموزان گرامی دارم که شرط گفتنش، انجام مستمر آن است والا هیچ تضمینی نیست.

مقدمتا باید تکرار کنم این نکته را که قدرت بیان و نوشتار، نتیجه و حاصل عملیات ذهنی قطارکردن کلمات داخل مغز هست. و مسلم است که هرخروجی ذهن مبتنی و پایه ریزی شده برروی ورودی های آن است.

یک تشبیه کنم: در حقیقت قدرت انشا نویسی مثل وزنه برداری است. اگر قبلا ورزش و نرمش نکرده باشید و با بلندکردن مستمر و برنانه ریزی شده دمبل و وزنه های کوچکتر عضلات خودتون رو تقویت نکرده باشید نمیتونید وزنه بزدگتر رو بردارید.

خب پس برای تقویت خروجی های ذهن، باید ورودی هایش را بیشتر و برنامه ریزی کنیم.

اساسا کار کسانیکه که بدون مطالعه قبلی فراوان به زبان عربی مکالمه ای، یک دفعه  دست به قلم میبرند و میخواهند انشا بنویسند یا از فارسی به عربی ترجمه کنند بهمین جهت اشتباه است.

 

خب چه کنیم؟

- مرحله اول: باید روزانه نصوص عربی بخوانید تا نظم ذهنی موردنیاز برای عربی صحبت کردن و عربی نوشتن را پیدا کند. باید فکرکردنتان هم عربی شود، کم کم (یعنی بعد از هفته ها و چه بسا ماه ها) ذهن شما از معنای درون ذهنش پرش و جهش به لفظ عربی خواهد داشت و زبان مادری شما را از واسطه گری و دلالی حذف میکند. اگر به این مرحله رسیدید خیلی عالی شده و معنایش این است که عربی برای شما ملکه شده.
این مرحله در طول اجرای مراحل بعدی هم جاری است و هیچچچچچگاه نباید ترک شود. مرحله دوم و سوم به معنای رسیدن تاریخ انقضای اول نیست بلکه یعنی کار شما بیشتر میشود.

 

- مرحله دوم: بعد دو هفته کم کم شروع کنید به خلاصه نویسی و عبارت اخرای مطالب خوانده شده را مکتوب کنید.
یک متن مثلا ده پانزده جمله ای انتخاب کنید و حداقل ده بار ان را باصدا بخوانید. بعد ده بار متن را از جلوی چشم دور کنید و قلم به دست بگیرید و سعی کنید خلاصه ان را در پنج جمله مثلا روی کاغذ بیاورید. دقت کنید فقط از عبارات داخل متن اصلی استفاده کنید و اوایل کار اصلا اجازه ندهید پرنده خیالتان خارج از متن به پرواز دربیاد.
بابد متونی را انتخاب کرده باشید که حداقل سی درصدش را خوب متوجه شده باشید.
این مرحله هم حداقل چهل روز طول میکشد.

 

- مرحله سوم: حالا علاوه بر دو گام قبلی سعی کنید با کمک از جمله بندی هایی که سابقا کار کرده اید، هربار که خلاصه نویسی میکنید، سی درصد هم از پیش خودتان به متن اضافه کنید.

نکته: از همین الان یک رشته و موضوع کلی برای خودتان انتخاب کنید و محور کارتان قراردهید. مثلا پزشکی، روان شناسی، تاریخی، دینی، سیاسی الخ.

 

- مرحله چهارم: دیگر نیازی به توضیح بنده نیست. الان دیگر حساب کار دست خودتان امده و حداقل بعد دو سه ماه از تاریخ شروع، اگر بدون نقص کارتان را کرده باشید، بدون نیاز به خواندن متن از پیش تهیه شده، شروع به قلم زدن در یک رشته خاص خواهید کرد (البته بستگی به دایره واژگان هم دارد که باید کم کم بیشترش کنید تا سطح تان بالاتر برود. معجم المعانی هم که نباید از دست تان بیفتد)

 

- خب حالا متنی که در مرحله اول نیاز داریم را از کجا پیدا کنیم؟ الان عرض میکنم👇

علاوه بر کانال اصلی مکالمه عربی به این آدرس ، کانال دومی هم با نام نُصوص و أفلام به این آدرس زده ایم که متن هایی در موضوعات مختلف را در آنها گرد آورده ایم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan مالک این وبسایت آموزشگاه مجازی هدهد