خودآموز مکالمه عربی

هیّا نتکلّـــم!

خودآموز لهجه عراقی (درس 1 - نکات مهم)

  • ۱۱:۴۸

درس 1 - نکات مهم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در آغاز باید چند نکته مهم را متذکر شویم:

نکته اول: یادگیری صحیح و سریع همه لهجات عامیانه (دارجة و شعبیة هم خوانده می شود) موقوف بر یادگیری لهجه فُصحی است. در غیر اینصورت یادگیری لهجه چندبرابر بیشتر طول خواهد کشید و نیاز به سماع و سوال مکرر پس از شنیدن هر عبارت خواهید داشت. اما اگر سابقا لهجه فصحی را (حداقل تا سطح متوسطه) یادگرفته اید، با مرور و تمرین این خودآموز، در فهم لهجه عراقی گام بلندی برخواهید داشت و تا حدود زیادی توانایی فهم این لهجه پرکاربرد را پیدا خواهید کرد.

نکته دوم: در مورد لهجات مختلف سه گام مجزّا از هم وجود دارد:
1- نه می فهمم ، نه صحبت می کنم
2- می فهمم ، اما صحبت نمی کنم
3- هم می فهمم ، هم صحبت می کنم

🔹همین که شما این خودآموز را می خوانید یعنی قصد دارید مرحله اول را پشت سر گذاشته و به مرحله بعد صعود کنید.

🔸گام دوم همان چیزی است که فعلا در صدد القاء آن هستیم. این گام هم از طریق استماع مداوم همراه با ذهن قوی جهت معادل یابی کلمات و اسالیب امکان پذیر است –که البته سخت و زمان بر است- و هم از طریق یادگیری از طریق این خودآموز و یا شرکت در کلاس های حضوری.

🔸اما گام سوم یعنی تکلم صحیح به یک لهجه فقط و فقط و فقط از طریق کثرت استماع (در موقعیت های واقعی یا فیلم)، استمرار و آزمون و خطا در تکلم پس از فهمیدن لهجه امکان پذیر است.

لذا انتظار اینکه پس از یادگیری دروس این خودآموز بتوانید مثل بلبل لهجه عراقی را صحبت کنید، درست نیست. بلکه فقط خواهید توانست کلمات و اسالیب را بفهمید و به خاطر بسپارید تا در مکالمات بعدی دست خالی نباشید و کم کم قفل زبان تان باز شود.

نکته سوم: همانطور که گاهی لهجات کوچه بازاری زبان فارسی در تلفظ یک کلمه، منطقه به منطقه، استان به استان، شهر به شهر و حتی گاهی محله به محله (مثل لهجه کاشانی با آران و بیدگل، یا لهجات مختلف داخل شهر سمنان) متفاوت اند، لهجه و تلفظ در نجف با کربلا و این دو با مناطق دیگر هم ممکن است متفاوت باشد. لذا با مشاهده تفاوت در تلفظ یک جمله با آنچه در این خودآموز فراگرفته اید، سریع این خودآموز را متهم نکنید. (مثلا قُدّام در عراق «گِدّام» تلفظ می شود ولی در حاشیه خلیج «جِدّام» تلفظ میشود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan مالک این وبسایت آموزشگاه مجازی هدهد